In 3 stappen inzicht in al je geldzaken

Waar heb jij je bank- en spaarrekening, pensioen en verzekeringen onder gebracht? Alles bij 1 partij of net als ik bij 3 verschillende banken, een credit card maatschappij, 5 verschillende verzekeraars, een spaarbank en nog ergens een verdwaalde bitcoin. En geeft dat overzicht?

Bij mijn niet…

data and key

Gelukkig is dit binnen enkele jaren verleden tijd. In dit blog leg ik in 3 stappen uit wat we de aankomende jaren kunnen verwachten op dit gebied.

Stap 1, Digitale identiteit

Wat als ik met 1 set van inloggegevens zou kunnen inloggen bij de verzekeraars waar mijn pensioenpolissen lopen, de belastingdienst en mijn credit card maatschappij. Zodat ik in een keer een wijziging van mijn adres kan doorgeven. Maar ook alle gegevens kan ophalen voor mijn belastingaangifte of kan berekenen wat ik kan besteden als ik ooit met pensioen ga.

De overheid timmert steeds harder aan de weg om een vorm van digitale identiteit voor iedereen mogelijk te maken. Het eID stelsel of eHerkenning is al in de maak. Waarmee iedere burger met slechts een digitale ‘sleutel’ toegang krijgt tot alle overheidsinstanties en bedrijven die hier aan mee gaan doen.

En wat nu als ik dat via mijn bank zou kunnen doen? En juist daar dat in- en overzicht krijg in ‘alles’. Dat lijkt mij handig.

Stap 2, Toegang tot de rekening

Al mijn bankrekeningen op een scherm inzien en beheren op 1 plek. Niet meer 3 verschillende inlogkastjes mee zeulen en pin codes te onthouden. En dan niet alleen inzicht in het saldo en transacties. Maar ik wil ook echt vanuit 1 plek toegang kunnen hebben op alle rekeningen en bij verschillende banken overboekingen kunnen doen. Bijvoorbeeld als de rente bij mijn bank A opeens een stuk hoger is dan bij mijn bank B.

Ok, dat kan straks dus ook.

Met de Payment Service Directive (PSD2) wordt dit mogelijk. De PSD2 moet er voor zorgen dat veiligheid op internet verder wordt verbeterd en concurrentie wordt bevorderd. Wat is er straks mogelijk:

  1. Banken moeten andere partijen rekeninginformatie gaan verstrekken (de rekeninginformatiediensten), denk hierbij aan transactiegegevens, banksaldo, etc.
  2. Andere partijen dan banken mogen straks betaaltransacties initiëren op de betaalrekening (betalingsinitiatiediensten). Straks kun je wellicht met je Google of Facebook account betalingen doen direct vanaf je bankrekening (dus geen iDEAL of incasso) Google of Facebook zorgt dan voor identificatie en autorisatie.

Beiden is uiteraard alleen mogelijk wanneer de rekeninghouder dit ook uitdrukkelijk zelf wenst. Hij is immers de baas over zijn eigen rekening. En wanneer de partijen voldoen aan de eisen die gesteld worden aan veiligheid.

Stap 3, inzicht in alles

En dan is er inzicht in alles…

Denk bijvoorbeeld aan:

  1. Als je rood dreigt te staan door de incasso van je hypotheek van ABN AMRO wordt automatisch een bedrag van je spaarrekening bij NIBC gehaald omdat dat daar de rente op dat moment het laagst is.
  2. In je app heb je niet alleen zicht op het saldo van je betaalrekening. Maar ook op die van je 2 spaarrekeningen bij andere banken (en de rente die je ontvangt). En wat het saldo is van je hypotheek en vermogen bij je pensioenfonds.
  3. Je logt in via Google, zoekt een mooie vakantie en betaalt hem met slechts 1 muisklik.

Een kans voor de bank om hun diensten nog verder in te richten op de wens van de klant? Of juist een kans voor alle fintech startups om de kersen van de banken te gaan plukken? Kortom, de komende jaren verandert er aanzienlijk wat in het landschap van betaalrekeningen. Een verandering waarbij de consument nog meer regie krijgt over zijn eigen rekeningen.

Lees verder op: