Einde iDEAL in zicht

In 2013 werd een record aantal van 142,5 miljoen iDEAL betalingen gedaan. En het aantal transacties blijft sterk groeien, dit jaar zal opnieuw het record worden gebroken. Het product voldoet aan de behoefte van de consument en (web) winkelier. Een essentiële voorwaarde voor een succesvol betaalproduct: Online, veilig, snel en zonder mogelijkheid tot terugboeken en, bij veel banken, ook mobiel te gebruiken.

Hoe kun je nu stoppen met zo’n succesvol product?

Dat gaat ook niet gebeuren. Tenminste, als iDEAL de concurrentie voor blijft.

iDEALDie zit namelijk niet stil. Vanuit Duitsland komt Sofort deze kant op. En vanuit Scandinavië wordt iDEAL belaagd door Trustly. En vergeet ook niet eMaestro en Stripe. Deze laatste aanbieder heeft de ambitie om in samenwerking met Apple Pay en Twitter Buy de mobiele betaalwereld te veroveren. Dit zijn partijen die online en mobiel kampioen zijn in frictieloos betalen en geen landsgrenzen kennen.

En het wordt deze concurrentie binnenkort nóg makkelijker gemaakt. Nog even (2 jaar) en dan moeten we in Nederland aan de slag met het implementeren van de PSD2 of RBD2. In deze Europese richtlijn is plek ingeruimd voor de ‘third party payment service provider’. Een partij die betalingen kan initiëren op je betaalrekening, maar niet je bank is. Deze nieuwe service provider moet er voor zorgen dat betalen, online en vooral met mobiel, goedkoper, sneller en nog eenvoudiger gaat worden.

Zal iDEAL worden overschaduwd door de Stripe’s, Sofort’s en Trustly’s van deze wereld en over een aantal jaar worden uitgefaseerd? Of zorgt iDEAL door productontwikkeling en markverbreding dat het de concurrentie voorblijft? Wat er ook uit gaat komen, de consument zal er in ieder geval beter van worden.